Start arrow Historia Festiwalu
Dwupłytowy album "Oppium Życia" - seria kolekcjonerska

Z okazji 30-lecia OPPA wydaliśmy dwupłytowy album pt. "Oppium Życia"
 Seria limitowana - tylko 1500 sztuk !
Zapraszamy do składania zamówień ! Szczegóły tutaj
 
Archiwalia OPPA poszukiwane

UWAGA! Prosimy wszystkie osoby, które dysponują jakąkolwiek dokumentacją dotyczącą OPPA (werdykty, zdjęcia, artykuły prasowe, własne wspomnienia), zwłaszcza z lat 1987 - 1992, o nawiązanie z nami kontaktu. Z góry serdecznie dziękujemy!  Email: kasia@ballada.pl, tel: 0048-22-898 14 73, 0601 847 559
 
Drukuj Wyślij znajomemu
OPPA

czyli

dawniej: Ogólnopolski Przegląd Piosenki Autorskiej
dziś: Międzynarodowy Festiwal Bardów

Ogólnopolski Przegląd Piosenki Autorskiej powstał w 1978 roku w studenckim klubie "Hybrydy". Pomysłodawcą i dyrektorem czterech pierwszych imprez był Piotr Bakal. Chciał w ten sposób uhonorować liczną grupę piosenkarzy, będących zarazem autorami, kompozytorami i wykonawcami własnych utworów. W tak rozumianej piosence autorskiej, jak w żadnej innej, ujawnia się najpełniej osobowość twórcy, jego światopogląd, filozofia życia, świat własnych przeżyć i bagaż doświadczeń. Piosenka autorska jest - a przynajmniej powinna być - najbardziej osobistą wypowiedzią jej twórcy, jego sposobem na komunikowanie się ze światem. To on sam dobiera do tego celu jak najbardziej odpowiednią formę artystyczną i bierze za to całkowitą odpowiedzialność.

W kolejnych edycjach festiwalu szlify artystyczne zdobywały dziesiątki indywidualności o znanych dziś nazwiskach: Andrzej Poniedzielski, Andrzej Garczarek, Piotr Bukartyk, Piotr Bałtroczyk, Mirosław Czyżykiewicz, Ryszard Makowski i wielu, wielu innych. W jury OPPA zasiadały znakomitości pióra i pięciolinii (m.in. wielokrotnie Agnieszka Osiecka), a w koncertach towarzyszących występowała czołówka wykonawców gatunku piosenki autorskiej i literackiej. Od samego początku festiwal stał się jedną z najważniejszych imprez piosenkarskich w kraju, a laury tu zdobyte były dla wielu artystów prawdziwą nobilitacją.

Stan wojenny na dwa i pół roku przerwał ciągłość organizowania OPPA. Przegląd wznowiony został w 1983 r. i przez kilka następnych lat był realizowany przez kolejne klubowe ekipy. Na początku lat 90. impreza zaczęła podupadać, aż w roku 1992 odbyła się w "Hybrydach" po raz ostatni.

Kryzys finansowy, jaki dotknął na początku lat 90. kluby studenckie i wymusił zmianę ich orientacji na typowo dochodową, nie ominął wielu przeglądów i festiwali. Zmieniła się sytuacja, zmieniły się osoby i stopień ich zaangażowania w obronę piosenki autorskiej. Tzw. kultura studencka z ochotą pozbyła się przymiotnika stając się po prostu kulturą. W tym kontekście ponowne pojawienie się OPPA już poza środowiskiem studenckim było całkowicie naturalne. Naturalne jest także to, iż właśnie najbardziej zainteresowani podjęli się jego reaktywowania.

Wskrzeszony po pięciu latach nieistnienia w 1997 roku XV Ogólnopolski Przegląd Piosenki Autorskiej okazał się wielkim sukcesem artystycznym, organizacyjnym i medialnym. Udowodnił, że - wbrew opiniom szefów międzynarodowych koncernów fonograficznych kształtujących nasz rynek płytowy - piosenka "myśląca" ma w Polsce liczne zastępy wiernych słuchaczy, a jej twórcy i wykonawcy, to niekoniecznie "nudni nyloniarze" czy pogrążeni w egzystencjalnym smutku cierpiętnicy.

Kolejne edycje OPPA obfitowały w znaczące wydarzenia artystyczne, jak recitale Paolo Contego, Georgesa Moustakiego, Lluisa Llacha, Jaromira Nohavicy, Karla Plihala, Jacka Kaczmarskiego, Jurija Kukina, Andrzeja Poniedzielskiego, Mirosława Czyżykiewicza, Kuby Sienkiewicza, Johna Portera z Anitą Lipnicką, Jacka Kleyffa, Marka Gałązki z Tymonem Tymańskim, Jaroslava Hutki, Kasi Kamockiej.
OPPA pamiętała i pamięta o najwybitniejszych światowych postaciach piosenki autorskiej, prezentując spektakle w hołdzie Brassensowi, Brelowi, Barbarze, Wysockiemu.

Bardzo ważnym składnikiem programu wskrzeszonego Festiwalu jest koncert pt. „Premiery” mobilizujący zawodowe środowisko twórców piosenek autorskich do corocznej prezentacji ich najnowszych utworów i poddanie się ocenie publiczności wybierającej co roku najlepszą piosenkę premierową.
Od 2005 roku pojawia się w programie OPPA koncert pt. „Bardowie wszystkich krajów...”, w którym znani polscy bardowie interpretują tłumaczenia piosenek swych zagranicznych mistrzów, jak: Okudżawa, Wysocki, Kukin, Brassens, Brel, Dylan, Cohen, Waits, Vega i in.

Od 1997 roku przyznawana jest w konkursie OPPA najwyższa nagroda, czyli Grand Prix im. Jonasza Kofty. Dzięki niej cały szereg indywidualności twórczych, laureatów OPPA miało możliwość nagrania swej płyty autorskiej. Najbardziej znane postacie, to: Basia Stępniak-Wilk, Waldemar Śmiałkowski, Krzysztof Nurkiewicz, Marek Bartkowicz, Ewelina Marciniak, Tatiana Bielanohaja.

W Jury OPPA zasiadają wybitni poeci, autorzy i kompozytorzy: Ernest Bryll, Adam Sławiński, prof. Lucjan Kaszycki, prof. Ewa Paczoska, Jerzy Satanowski, Jan Wołek i inni. Co roku w Jury zasiada Jaga Koftowa, żona patrona Grand Prix.

Od wskrzeszenia OPPA w 1997 roku dyrektorem Festiwalu jest jego pomysłodawca, śpiewający poeta - Piotr Bakal.
W 2006 roku, ze względu na wzrastający systematycznie udział artystów zagranicznych zarówno w konkursie jak i w koncertach towarzyszących, Festiwal zmienił oficjalną nazwę na „OPPA – Międzynarodowy Festiwal Bardów”.